شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

تازه های پزشکی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

“بختك” چيست و چگونه رخ ميدهد؟

بختك چيست و چگونه رخ ميدهد؟

اگر در خواب و بيداري احساس فلجي كرده ايد و فرياد زديد اما صدايتان به گوش كسي نمي رسيد، دچار اختلال خواب شده ايد.

بختك ، بختك چيست ، بختك يا فلج خواب

“كلماستين”

تاثير منفي مسكن ايبوپروفن
عوارض داروي لوزارتان
عملكرد و نحوه مصرف قرص “فيناسترايد”

شايد براي شما نيز پيش آمده باشد كه هنگام شب هراسان و غرق در عرق از خواب مي پريد در خواب و بيداري سايه هيولاي وحشتناكي را ديده ايد، از ترس فرياد مي كشيديد اما صدايي از دهانتان خارج نمي شد و گويي بدنتان را غل و زنجير كرده بودند اين زمان است كه شما گرفتار يك اختلال مشهور به نام بختك شده ايد.

نام بختك به اين دليل روي اين كابوس گذاشته شد كه از گذشته همواره افراد بر اين باور بودند كه عجوزه اي زشت صورت، شب ها بدن جسماني خود را ترك كرده و روي سينه قرباني خود مي نشيند.

فرد قرباني در چنين حالتي با احساس وحشت و در حالي كه به سختي نفس مي كشد از خواب بيدار مي شود، گويي جسمي بزرگ روي سينه اش سنگيني مي كند و قادر به حركت نيست، اين باور در بسياري از فرهنگ هاي دنيا رايج است، در كشور ما هم به اين حالت سنگيني و وترس بختك گفته مي شود.

بدون شك كسي نيست كه در طول عمر خود كابوس يا خواب وحشتناك نديده باشد، خواب هاي ترس آوري مثل به دام افتادن در جايي كه راه فراري وجود ندارد، كابوس هايي مثل غرق شدن يا پرت شدن از بلندي كه نمي توان فرياد زد. در اين وضعيت وقتي بيدار مي شويد غرق در عرق هستيد و ترس و وحشت همه وجود شما را فرا گرفته است.

بختك چه شكلي است؟
در برخي افراد كابوس فقط در ترس و وحشت خلاصه نمي شود بلكه بسياري از افراد در خواب نمي توانند حركت كنند يا به عبارتي در خواب فلج مي شوند كه اين موضوع ترس شما را بيشتر مي كند.

بدتر از همه آن است كه گاهي توهم هاي ترسناك نيز چاشني اين علائم مي شود و در اين زمان احساس مي كنيد جسمي مانند سايه يا يك هيولا در تاريكي در حال حركت است يا به سمت شما مي آيد ولي ترس و وحشت شما زماني شدت مي يابد كه شما نمي توانيد حركت كنيد يا فرياد بزنيد اما خوشبختانه همه اين ها از علائم خواب است و هيچ آسيبي به شما نمي رسد.

بختك يا فلجي در خواب از كجا مي آيد؟
بختك يا فلج خواب چند علامت مشخص دارد كه مهم ترين آن ناتواني در حركت دادن بدن و صحبت كردن است به طوري كه فرد به دليل ترس و دلهره مي خواهد فرياد بزند اما انگار بي فايده است. از ديگر علائم اين مشكل احساس خفگي است به گونه اي كه فرد تصور مي كند به زمان مرگ نزديك شده و انگار موجودي روي قفسه سينه او قرار گرفته است. در اين وضعيت ممكن است توهمات شنيداري، ديداري يا حتي لمسي اما رؤيا مانند نيز اتفاق بيفتد؛ چيزهايي مثل احساس حضور فردي در اتاق، احساس فشردگي در قفسه سينه، ديدن منبع نور، شنيدن صداي افراد، ديدن شبح، تجربه خروج از بدن و... طبيعي است كه بارزترين علامت در اين حالت احساس وحشت و اضطراب است.

بختك سراغ چه كساني مي آيد؟
در افرادي كه اختلالات خواب دارند ممكن است اختلال فاز رم (REM) اتفاق بيافتد و بي حسي و بي حركتي در اين فاز به درستي عمل نكند و اين افراد واكنش هاي شديد فيزيكي مانند رفتارهاي خشونتي و عصبي در خواب از خود بروز دهند.

برخي عوامل مانند كمبود خواب، عوامل ژنتيكي، استرس يا اضطراب زياد موجب اختلال در خواب مي شوند و برخي عوامل نيز موجب برهم خوردن ساعت خواب بدن مي شوند كه از جمله آن مي توان اختلال هاي ذهني، اختلال دو قطبي، به پشت خوابيدن، حمله هايي كه در خواب اتفاق ميفتد، گرفتگي عضلات بدن مانند گرفتگي عضله پا، استفاده از برخي داروها مانند داروهايي كه برايبيش فعالي تجويز مي شود و مصرف مواد مخدر اشاره كرد.

همچنین بخوانید:

از شر بختك چگونه خلاص شويم؟
وقتي شما در خواب و بيداري نمي توانيد حركت كنيد و ترس و وحشت وجود شما را گرفته است، مي توانيد با برخي روش ها با آن مقابله كنيد.

1. سعي كنيد آرامش خود را حفظ كنيد
زماني كه شما احساس مي كنيد در خواب فلج شده ايد سعي نكنيد با تلاش بيشتر براي حركت يا مبارزه با آن از اين حالت خلاص شويد زيرا ممكن است حتي با دست و پا زدن و تلاش بيشتر اين بي حسي و بقيه علائم تشديد شود و شما بيشتر وحشت كنيد در اين زمان فقط كافي است نفس عميق بكشيد و به خودتان يادآوري كنيد حالتان خوب است.

2.نجات از فلجي و بي حسي
زماني كه خواب بد ديده ايد اما در خواب و بيداري هستيد و احساس فلجي مي كنيد مي توانيد انگشتان خود را تكان دهيد يا سعي كنيد مشت خود را گره كرده و باز كنيد تا از خواب به طور كامل بيدار شويد و از بي حركتي، حس خفگي و فشار در قفسه سينه خلاص شويد.

3.سعي كنيد بيدار شويد
با يك حركت يا تكان شديد در بدن حالت فلجي ازبين خواهد رفت ،همچنين وقتي از خواب برخاستيد آب سرد بر روي صورت خود بپاشيد تا اين حالت از شما دور شود.

سعي كنيد در رختخواب نمانيد زيرا شانس آنكه دوباره فلجي در خواب به سراغتان بيايد زياد است، پس از آن كه كمي آرام شديد به رختخواب خود بازگرديد زيرا استرس يك عامل بزرگ و مهم در فلجي خواب است و براي آن كه اين وحشت ها در خواب اتفاق نيفتد افكار استرس زا را قبل از خواب از خود دور كنيد.

منبع : salamatmag

خواص روغن خراطین و هر آنچه میخواهید درباره روغن خراطین بدانید

روغن خراطین چیست؟

روغن خراطین یا روغن کرم خاکی در طب قدیم ایران یک روغن معروف بوده که از آن برای حجیم کردن آلت , سینه , گونه و هر قسمت از بدن استفاده می شده است.

روغن خراطین نوعی روغن صد درصد طبیعی بوده که از یک نوع کرم خاکی به نام ” ایزینیا فتیدا ” استخراج می شود . و از این محصول در طب سنتی ایران و سایر کشورها بعنوان یک روش کارآمد نام برده شده است.و در حال حاضر این روغن در سراسر دنیا در حال تولید و عرضه میباشد.

تاریخچه روغن خراطین یا روغن کرم خاکی؟

در طب قدیم ایران به روغن خراطین معروف بوده که از آن برای حجیم کردن آلت , سینه , گونه و هر قسمت از بدن استفاده می شده است. این محصول یکی از مواد اولیه ای

است که امروزه در جهان توسط شرکت های آرایشی بهداشتی بزرگ و با سابقه مورد استفاده قرار میگیرد.

اولین تحقیقات در سال 1985 میلادی توسط شرکت داو انجام گرفت و در سال 1987 برای اولین بار این محصول به اسم کرم A SKIN در جهان شهرت یافت. از آن پس شرکتهای
بزرگ از روغن کرم به دلیل داشتن امگا3,امگا6 , امگا9 و پروتئین فراوان در کرمهای نرم کننده, جوان کننده پوست و حجیم کننده استفاده میکنند.
روغن خراطین که از نوعی کرم خاکی تهیه میشود و یکی از طبیعی ترین روغنها محسوب شده که امروزه به عنوان یک راهکار طبیعی با نتایج شگفت انگیز برای افزایش حجم لب،گونه، باسن، سینه، افزایش اندازه آلت تناسلی مردان استفاده میگردد.
این روغن هم برای خانمها و هم برای آقایان مفید است و ورزشکاران از این روغن برای افزایش حجم عضلات خود استفاده میکنند. در حقیقت میتوان گفت روغن خراطین اصلی
یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راهها برای افزایش و حجیم شدن عضلات و بافتهای بدن بوده و بدون بازگشت است.
یکی از خواص مهم کرم خاکی این است که اگر از وسط 2نصف شود میتواند اندام از دست رفته خود را خیلی سریع باز سازی کند از این رو خاصیت ترمیم کنندگی آن بسیارچشمگیر است.
خصوصیات روغن خراطین
طبع: گرم
طریقه مصرف: استعمال موضعی
خواص درمانی: افزایش دهنده جریان خون در رگها ، تقویت و رشد مو ، از بین بردن خط اخم، خط خنده و خط پیشانی ، حجم دهنده گونه، لب و سفت کننده عضلات سینه و باسن ، افزایش اندازه آلت تناسلی آقایان، درمان ناتوانی های جنسی مردانه ، افزایش رشد و حجم‌دهی عضلات برای ورزشکاران پرورش اندام
مضرات: حساسیت ،بهتر است در دوران شیردهی و حاملگی استفاده نشود.

بزرگ کردن آلت
هر چند سایز نرمال و طبیعی آلت جنسی مردان حدود 12 سانتیمتر است ،اما خیلی از آقایان و بخصوص جوانان تمایل دارند طول آلتی بیش از ۲۰ سانتیمتر داشته باشند.
افزایش طول و قطر آلت میتواند فوایدی داشته باشد که میتوان به این موارد اشاره کرد:
افزایش مدت زمان رابطه ی جنسی ، رابطه لذت بخش تر برای خود و شریک جنیسیتان ، ارضای قوی تر و لذت بخش تر ، آرامش روحی و روانی بیشتر ، افزایش اعتماد بنفس ،کاهش خمیدگی آلت ، افزایش قابلیت چندبار ارضا شدن پشت سر هم ، افزایش قدرت و شدت جهش منی هنگام ارضا شدن
در حالت کلی برای افزایش طول آلت از روش های جراحی،کاهش وزن و دستگاه لارجرباکس و …استفاده میشود. اماروغن طبیعی خراطین راهی بسیار مطمئن ،کم خرج و با
بیشترین بازدهی در بین روش های ذکر شده میتواند باعث افزایش طولی در حدود ۲تا ۵ سانتیمتر را در یک دوره ۶۰ تا ۹۰ روزه شود.
بزرگ کردن سینه
روش طبیعی بزرگ کردن سینه
روش های متعددی برای افزایش حجم و سایز سینه خانم ها وجود دارد.بعد از عمل جراحی که البته خطرناک ترین و پرهزینه ترین روش میباشد استفاده از حجم دهنده هابیشترین تاثیر را دارد.
کرم ها و ژل های حجم دهنده به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در آنها دارای عوارض متعدد مثل سیاه و لکه دار شدن عضو ،سوزش و خارش های طولانی مدت میباشند.
روغن طبیعی خراطین با اثر گذاری بسیار بیشتر نسبت به کرم ها و ژل ها دارای کمترین عوارض مصرف میباشد

برجسته نمودن گونه ها
گونه ها نقش بسیار موثری بر زیبایی افراد بخصوص خانم ها دارد.امروزه با تزریق ژل به زیر گونه و یا گذاشتن پروتز گونه ،عمل زیبایی گونه را انجام میدهند.
بدلیل حرکت ژل ها در زیر پوست و بوجود آمدن عوارضی مثل تورم ،کبودی و التهاب سلولی ، این نوع عمل در نزد بسیاری از متخصصان جراحی رد شده است. با استفاده از روغن طبیعی خراطین اصل میتوانید حداکثر بعد از یک دوره یک ماهه و حداکثر چهل روزه به اندازه متناسب دلخواه و زیبایی مورد نظر دست یابید
در زیر به صورت تیتر وار به برخی دیگر از خواص روغن خراطین اشاره می‌کنیم.
رفع چین و چروک صورت , گردن , دست و ترک های پوست پس از زایمان
استفاده برای مو
استفاده برای بیماریهای فصل و رماتیسمی
استفاده برای بدن سازی و بزرگ کردن قسمتی از بدن
استفاده برای ماساژ درمانی
همچنین بخوانید:


در طب سنتی ایرانی اولین بار دانشمند ایرانی ابوعلی سینا این روغن را از کرم خاکی ساخت و آن را در ترکیب با روغن زیتون و روغن کنجد برای درمان بیماری‌ها استفاده میکرد،

در سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی این روغن به صورت ۱۰۰ درصد خالص از نوعی کرم خاکی به نام ” ایزینیا فتیدا ” استخراج میگردد. یکی از ویژگیهای کرم خاکی قدرت تولید و

ترمیم نیمه دیگر بدنش است زمانی که دو نیم میشود.. این ویژگی کرم خاکی باعث گردید تا استخراج ترکیبات شیمیایی بدن وی صورت گیرد که به آن خراطین گفته میشود.

روش قدیمی ساخت روغن خراطین که به آن روش ابوعلی سینا گفته میشود،از ۲ کیلو گرم خاکی و ۱ کیلو روغن زیتون و یا کنجد استفاده می شده است و هنوز هم در عطاری‌ها

از این روش استفاده میشود.اما با دستگاه های پیشرفته جدید از ۸۰ کیلوگرم کرم خاکی ۱ لیتر روغن خراطین 100% خالص را استخراج می‌شود.

منبع: doctorkhob.blog

عوارض جدی و خطرناک مصرف زیاد نمک

عوارض جدی و خطرناک مصرف زیاد نمک

سدیم کلرید یک ترکیب ساخته شده از پیوند یونی بین سدیم و کلر است. نتیجه این ترکیب نمکی است که از لحاظ زیستی و تجاری بسیار مهم است. این بخش از سلامت نمناک درباره سدیم کلرید و خواص و استفاده هایش می پردازد.

نمک چیست؟

نمک ها ترکیبات غیر معدنی هستند که به معنای آن است که حاوی کربن و هیدروژن نیست. نمک ها با بار مثبت کاتیون نامیده می شوند و یون ها با بار منفی را جذب می کنند که این یون ها آنیون نامیده می شوند. این جذب مثبت به منفی به عنوان یک پیوند یونی شناخته می شود که کلید تثبیت ساختار شیمیایی نمک هاست.

یکی از مهمترین نمک ها در نظام طبیعی و زیستی دنیا سدیم کلرید می باشد ، بیایید نگاهی به سدیم کلرید انداخته و درباره ی آنچه که آن را در طبیعتنمک ارزشمندی ساخته است بحث کنیم.

نمک چه نقشی در بدن دارد؟

نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم ، سبب جبران املاح از دست رفته بدن می شود.

چه مقدار نمک بخوریم؟

مقدار مصرف روزانه نمک بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، پنج گرم است اما در کشور ما میزان مصرف نمک 2 تا 3 برابر این مقدار است.

عوارض جانبی نمک و زیاده روی در مصرف این مزه ی خطرناک:

سدیم کلرید یا همان نمک طعام بیشتر عوارض جانبی بار منفی سدیم را داراست. مصرف بیش از حد آن می تواند موجب بعضی از هشدارها و مشکلات سلامتی شود.

فشار خون بالا

نمک طعام یکی از عوامل برجسته فشار خون بالاست. اخیرا یک مطالعه عنوان کرد که عامل بیش از 17 درصد موارد فشار خون در آمریکا به مصرف بالای نمک خوراکی مرتبط بوده است مصرف بیش از حد نمک طعام بسیار برای شما بد است.

مصرف افراطی آن فشار سرخرگی را افزایش می دهد و همچنین وجود زیاد نمک در بدن، منجر به حبس آب در آن و رقیق شدن می شود و به این وسیله احتباس آب زیاد شده و مقدار خون در کانال های خونی را افزایش می داد.

به نوبه ی خود، افزایش مقدار خون نیز فشار خون را افزایش می دهد که منجر به هایپرتانسیون یا همان فشار خون بالای مزمن می شود. بعد از مدت ها هایپرتانسیون می تواند رگ های خونی را غیر منعطف کند و اگر بدون درمان باقی بماند؛ می تواند به حمله و سکته قلبی منتهی شود.

مورد دیگر اینکه با توجه به افزایش بیش از حد کارکرد قلب در پمپاژ، مقدار خون نیز زیاد می شود و این موضوع می تواند خود قلب را تضعیف و آثار سوء بر خود داشته باشد.

ناراحتی های معده

نمک طعام می تواند برای معده ویران کننده باشد. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که مقدار خیلی زیاد نمک ممکن است منجر به سرطان معده؛ چهارمین سرطان شایع دنیا شود. ریسک ابتلا به سرطان معده به خصوص در کشورهای در حال توسعه، جایی که مصرف افراطی نمک رایج است، بسیار بالاست. علاوه بر آن، مصرف بیش از حد نمک می تواند تقریبا باعث ناراحتی های معده نیز گردد.

عوارض نمک زیادی بر بدن

ارتباط مصرف زیاد نمک و پوکی استخوان

مصرف نمک زیاد، سبب جدا شدن کلسیم از استخوان ها و دفع آن از ادرار می شود و چنانچه قبلا در مطلب کاملی در سلامت نمناک توضیح دادیم این افراد به همین علت دچار پوکی استخوان می شوند و استخوان آنها نازک می شود و با افزایش سن استخوان راحت می شکند . اگر می خواهید به پوکی استخوان دچار نشوید نمک کمتر مصرف نمایید.

مصرف زیاد نمک و آسم

مصرف نمک زیاد، آسم را در برخی از افراد وخیم تر می کند. این افراد اگر مصرف نمک را کاهش دهند ، در بهبود بیماری آسم موثر و مفید است.

امراض ناگهانی

یک مقاله چاپ شده در یکی از مجلات، جزئیات ارتباط سدیم کلرید و امراض ناگهانی را عنوان کرده است. در محیط های بالینی، مقدار زیاد سدیم کلرید نشان نشان از امراض ناگهانی در داخل ورید ها داشت. متقابلا کاهش شدید سدیم در فرآیند کم آبی نیز با خودی خود باعث این امراض می شود.

اگر شما همواره به دستشویی می روید چه در روز و چه در شب، تکرر ادرار علامت کلیدی مصرف اضافی نمک است، اما آن مس تواند علامت تعداد دیگری از شرایط بدن نیز باشد، از صفرای بیش فعال گرفته تا عفونت دستگاه ادرار و دیابت نوع دو. در حالیکه که این موارد نگران کننده ای نیستند اما پزشک خود را ملاقات کنید اگر هر تغییری در عادات دفع ادرار خود پیدا کردید.

شما دائما تشنه هستید

اگر اغلب اوقات دهان خود را خشک یافتید و تشنگی شما غیر قابل تحمل است، احتمالا شما نمک زیادی مصرف کردید. مانند تکرر ادرار، تشنگی دائمی نیز می تواند علامت حالت های دیگر مانند دیابت نوع دو باشد، پس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

نگهداری مایعات بدن

مصرف نمک زیاد سبب افزایش احتباس مایعات در بدن می شود. اگر این افراد مصرف نمک کاهش دهند حدودا 2 لیتر از مایعات بدن آنها کاهش می یابد .

مچ های پا ورم می کند

افراط در مصرف نمک در رژیم غذایی خود می تواند به تورم مچ های پا منتهی شود. مچ های ورم کرده می تواند ناشی از احتباس آب که نتیجه ی مصرف زیاد نمک است، به وجود آید. اما حالت های دیگری نیز می توانند باعث به وجود آمدن مچ های ورم کرده شود. افرادی که قوزک پا آنها ورم کرده است و انگشترشان تنگ شده اگر نمک کمتر مصرف نمایند ، ورم بسیار کاهش می یابد.

مشتاق غذاهای خوشمزه و نمکی هستید

اگر شما خودتان مشتاق خوراکی های نمکی یافتید، شما بسیار نمک مصرف می کنید. شما از غذای خود لذت بیشتری خواهید برد اگر مصرف نمک خود را به سطح قابل قبول برسانید.

شما معمولا سردردهای متوسطی دارید و اگر از این سردردها رنج می برید و نمی دانید چه کنید، شاید بخواهید مصرف نمک را کاهش دهید. وجود بیش از حد نمک در رژیم غذایی می تواند باعث سردردهای ناشی از کم آبی در بدن شود. اگر نمک را به کمترین برسانید هیچ اثر بدی ندارد و پزشک به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

ممانعت از عملکرد کلیه

یک رژیم غذایی پر نمک می تواند در واقع عملکرد کلیه شما را آهسته تر کند. نمک زید می تواند مقدار باعث افزایش پروتئین در ادرار شما شود. افزایش پروتئین در ادرار شما یک عامل بسیار بالا برای بیماری کلیه است.

مهم ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی

  • نمک آشپزخانه و نمک سر سفره
  • انواع غذاهای آماده مثل سوسیس ، کالباس ، همبرگر و انواع کنسروها مانند کنسرو خورش ها، کنسرو سبزیجات و …
  • انواع خوراکی های شور مانند چیپس ،چوب شور و لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک
  • انواع ترشیجات و شور
  • آجیل و مغز های شور

نکاتی برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی

  • اجتناب از مصرف زیاد نمک هنگام پخت غذا
  • اجتناب از مصرف بی رویه نمک بر سر سفره
  • اجتناب از مصرف غذاهای کنسرو شده و بسته بندی شده و آماده
  • استفاده از سبزی های تازه و معطر، سیر، لیموترش ، آب نارنج ، آویشن ،شوید و … به جای نمک
  • اجتناب از مصرف غذاهای شور مانند آجیل شور،انواع فرآورده های غلات حجیم شده مانندچیپس و …
  • اجتناب از مصرف جوش شیرین که دارای سدیم است و برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کارمی رود.

نمک یددار تصفیه شده چیست و چرا باید از این نوع نمک استفاده کنیم؟

– نمک تصفیه نمکی کاملا بهداشتی است که بدون ناخالصی می باشد.

نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشدزیرا این نوع نمک به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند.

نمک یددار را به مدت طولانی نگهداری نکنید زیرا موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود.

برای حفظ ید نمک، نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کنید و آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کنید تا ید آن حفظ شود.

مصرف نمک تصفیه نشده و دارای ناخالصی همانطور که سلامت نمناک اشاره میکند در افراد دارای سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی و افراد سالم ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی ایجاد می کند.

به تاریخ مصرف نمک و پروانه ساخت روی بسته بندی نمک ها دقت کنید.

نمکی را مصرف کنید که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» روی بسته بندی آن باشد و نمک هایی با عنوان «صادراتی صنعتی» را نخرید.

مضرات مصرف نمک دریا

همچنین بخوانید:

نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می شود که مضرات زیر را دارد :

• این نمک،تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی ها مانند فلزات سنگین است که ممکن است سبب ابتلای شما به سرطان شود.

• میزان ید این نمک کم بوده و نمی تواند نیاز روزانه را تامین کند.

• نمک دریا حاوی مواد معدنی مانند فلوئور و پتاسیم است اما اگر به مقادیر زیاد مصرف شود ، این املاح تامین می شوند.

• اگر می خواهید از نمک دریا استفاده کنید نمک هایی که مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت دارند را مصرف نمایید.

منبع :doctorema

همه چیز در مورد آستیگمات چشم

آستیگمات چشم نوعی اختلال در دید است و وقتی ایجاد می‌شود که قرنیه شکل کروی خود را از دست بدهد و بیضی شکل شود که متمرکز نشدن انکسار تصاویر روی شبکیه تاری دید را به همراه دارد.

تار دیدن اشیای دور علاوه بر اینکه باعث می‌شود نتوانید از روابطتان یا خریدتان لذت ببرید بلکه باعث درد چشم، سر، خستگی و ریزش اشک می‌شود. برای خاتمه دادن به این وضعیت و واضح بینی باید به تشخیص این علائم پرداخته و به پزشک مراجعه کنید. احتمالا چشم شما مبتلا به آستیگماتیسم است. اما به راستی آستیگمات چشم چه دلیلی دارد، چطور به وجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

آستیگماتیسم یا آستیگمات چشم چیست؟
آستیگماتیسم یک خطای انکساری دید است که به دلیل بیضی شدن قرنیه از حالت کروی یا شکل و انحنای نامنظم لنزی که در پشت عنبیه قرار دارد، ایجاد می‌شود. حالت بیضوی قرنیه باعث می‌شود به جای یک کانون نقطه‌ای دارای دو کانون خطی باشد. در نتیجه انکسار تصاویر در قسمت‌های مختلف قرنیه و متمرکز نشدن بر روی قرنیه، تصاویر دور و نزدیک تار می‌شوند. آستیگماتیسم ممکن است در هر چشم درجات مختلفی داشته باشد و معمولاً با نزدیک بینی یا دوربینی همراه است. در آستیگماتیسم خفیف، معمولاً تاری دید کم است و مسئله‌ای به وجود نمی‌آورد، اما در آستیگماتیسم شدید اجسام در هر فاصله‌ای تار دیده می‌شوند.


انواع آستیگماتیسم
آستیگماتیسم نزدیک بین
در آستیگماتیسم نزدیک بینی یک یا هر دو محور‌های چشم نزدیک بین هستند. یعنی شعاع‌های نور به‌جای آنکه دقیقاً روی شبکیه متمرکز شوند، در جلوی شبکیه به هم می‌رسند و اشیای دور تار دیده می‌شوند. (محور خطی است که یک دایره یا منحنی‌ کره را به دو بخش تقسیم می‌کند. برای مثال، در صفحه‌ی یک ساعت، خطی که عدد ۶ را به ۱۲ وصل می‌کند، محور است.)

آستیگماتیسم دوربین
در این نوع آستیگمات چشم، یک یا هر دو محور‌های اصلی چشم دوربین هستند.

آستیگماتیسم ترکیبی
در این نوع آستیگمات چشم، یک محور اصلی نزدیک بین و دیگری دوربین است.

همچنین می‌توان آستیگماتیسم را به دودسته غیرمنظم و منظم نیز طبقه‌بندی کرد.
آستیگمات چشم منظم: محور‌های چشم با زاویه حدود ۹۰ درجه و عمود بر هم هستند.
آستیگمات چشم نامنظم: محور‌های چشم عمود بر هم نیستند.
بیشتر آستیگمات‌های قرنیه چشم از نوع منظم هستند.

تست آستیگمات چشم
در اینجا تصویری را قرار داده ایم که برای تست آستیگماتیسم مناسب است.
برای انجام تست در فاصله یک متری از تصویر قرار بگیرید، با دست یکی از چشم‌ها را پوشانده و با چشم دیگر به تصویر نگاه کنید. این کار را برای چشم دیگر نیز امتحان کنید. اگر بعضی خطوط را تیره و برخی را روشن می‌بینید احتمالا مبتلا به آستیگماتیسم هستید.

علت آستیگماتیسم

علت آستیگماتیسم ناشناخته است، اما شایع‌ترین عواملی که مسبب آن است را در زیر مشخص کرده‌ایم.

ارثی و مادرزادی بوده و اغلب همراه با نزدیک بینی و دوربینی است
فشار بیش از حد پلک‌ها و عضلات چشمی بر قرنیه
ضربات و صدمات وارده بر چشم و قرنیه
عمل جراحی چشم
قوز قرنیه
کار کردن زیاد با وسایلی مثل رایانه و حتی نوشتن


علائم آستیگماتیسم

سردرد
خستگی
ریزش اشک
تاری نوسان دید


درمان آستیگماتیسم
هدف از درمان آستیگمات چشم یکنواختی انحنای قرنیه و واضح شدن دید است.
راه‌های درمان شامل:

عدسی‌های تصحیح کننده به صورت عینک و لنز مخصوص: این عدسی‌ها اثر ناشی از انحنای نایکنواخت قرنیه را برطرف می‌کند.
جراحی: در روش جراحی نیز با شکل دهی مجدد به سطح قرنیه، آستیگماتیسم تصحیح و درمان می‌شود. از جمله روش‌های جراحی، عمل لازک، لیزیک، فمتولیزیک، PRK ‏‏ است.


راه‌هایی برای تقویت چشم و دیدی بهتر
مصرف ویتامین‌ها، مواد مغذی و تمرینات ورزشی می‌توانند روش‌های مفیدی برای تقویت چشم باشند. یکی از ویتامین‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شود ویتامین A است. از منابع طبیعی آن سبزی‌هایی مانند اسفناج، هویج و کدو زمستانی است. قرار دادن این مواد در رژیم غذایی می‌تواند کمک بسزایی به تامین نیاز به ویتامین A بدن داشته باشند. استفاده فراوان از وعده‌های سبزیجات حاوی این ویتامین، در درمان آستیگماتیسم نیز موثر است.

همچنین بخوانید:

مکمل‌های روغن ماهی را فراموش کن!
درمان گرفتگی بینی نوزاد با آب نمک
مواد غذایی که موجب سقط جنین می شوند

و در پایان به ذکر نکاتی می‌پردازیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

شماره آستیگماتیسم معمولاً ثابت می‌ماند و تغییر درجه آن محور آن ممکن است در طول زندگی به آهستگی تغییر کند. بر این اساس، معاینات مکرر و منظم به شما کمک می‌کند در همه حال از یک بینایی کامل و دقیق برخوردار باشید. انجام معاینات منظم چشم، راه مناسبی برای شناسایی تغییرات حدت بینایی است تا در صورت لزوم عینک یا لنز تماسی برای شما تجویز شود یا شماره آن‌ها تصحیح شود.
حدود ۸۰ درصد مردم درجاتی از آستیگماتیسم را دارند گرچه بسیاری از آن‌ها به اصلاح و درمان نیاز پیدا نمی‌کنند.
پژوهش‌ها نشان داده‌اند که درجه شیوع آستیگماتیسم با افزایش سن، رابطه مستقیم دارد.
آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک، بهتر یا بدتر نمی‌شود.
یک فرد بزرگسال سالم باید تا ۵۰ سالگی هر سه تا پنج سال یک بار معاینه چشم انجام دهد. پس از ۵۰ سالگی فواصل معاینات کمتر کنید. اگر دچار مشکلات انکساری مانند آستیگماتیسم هستید، هر دو سال یک بار به هر تعدادی که چشم پزشکتان توصیه می‌کند، به او مراجعه کنید.
آستیگمات چشم در کودکان باعث تنبلی چشم کودکان می‌شود.

منبع: doctorsalam98

۹ نشانه پنهان بیماری تیروئید در انسان

وظیفه اصلی تیروئید کنترل سوخت و ساز بدن یا متابولیسم است که به توانایی بدن برای تجزیه غذا و تبدیل آن به انرژی گفته می شود. برای انجام این کار، تیروئید دو هورمون مختلف به نام های T3 و T4 را ترشح می کند.

یک غده تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می تواند موجب گرم شدن بیش از حد بدن، تعریق بیشتر و کاهش وزن شود. همچنین، این شرایط می تواند موجب تسریع ضربان قلب شود.

از سوی دیگر، یک غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) آثاری برعکس به همراه داشته و فرد ممکن است با احساس سرما، افزایش وزن و ضربان قلب آهسته‌تر مواجه شود.

پرکاری تیروئید می تواند به گواتر نیز منجر شود که به بزرگ شدن غده تیروئید گفته می شود و این شرایط می تواند بر ساختارهای دیگر فشار وارد کرده و تنفس و بلع را دشوار سازد.

اما نشانه های کمتر مشهودی نیز وجود دارند که می توانند به بروز مشکل در غده تیروئید اشاره داشته باشند.

نشانه های احتمالی بیماری تیروئید
مه مغزی. زمانی که تیروئید کم کار جریان عادی هورمون ها را به مغز ارسال نمی کند، ممکن است دشواری در تمرکز را تجربه کنید. حتی ممکن است در یادآوری موارد ساده نیز با دشواری مواجه شوید.

تغییرات خلقی. افسردگی اغلب نخستین نشانه از یک مشکل تیروئید است. این شرایط اغلب با کم کاری تیروئید پیوند خورده است، در شرایطی که اضطراب بیشتر با پرکاری تیروئید مرتبط است.

پف صورت. اگر صورت شما متورم و پف‌دار به نظر می رسد، این می تواند به واسطه احتباس مایع اضافه در بدن در نتیجه عملکرد نادرست غده تیروئید باشد. معمولا تورم و پف در پلک چشم ها، لب ها و زبان مشهود است.

تاری دید. گاهی اوقات مایع اضافه در بافت های اطراف چشم ها انباشته شده و می تواند عضلاتی که چشم ها را کنترل می کنند، بزرگ‌تر سازد. در نتیجه، شما ممکن است با تاری دید و دشواری در فوکوس مواجه شوید.

سندرم تونل کارپال. انباشت مایع در دست ها نیز می تواند رخ دهد. زمانی که تونل بافت نرم اطراف مچ دست به واسطه مایع بیش از حد متورم می شود، بر اعصابی که از این تونل عبور می کنند، فشار وارد می کند. این شرایط می تواند موجب بی حسی، گزگز و ضعف شود که از نشانه های سندرم تونل کارپال هستند.

کاهش میل جنسی. سوخت و ساز بدن شما اندامی هایی که هورمون های جنسی تولید می کنند را کنترل می کند. زمانی که تیروئید کم کار است، سوخت و ساز نیز افت می کند و تولید هورمون های جنسی و در نتیجه آن میلی جنسی شما نیز می تواند کاهش یابد.

ریزش مو. این شرایط معمولا تنها در موارد شدید و مداوم اختلالات تیروئید دیده می شود. اما در صورت مشاهده هر گونه تغییر در ضخامت مو یا ریزش بیشتر مو، یک اختلال تیروئید ممکن است دلیل بروز این شرای باشد.

فشار خون بالا. هم پرکاری و هم کاری تیروئید می توانند به پرفشاری خون منجر شوند اما بنابر دلایل مختلف. کم کاری تیروئید می تواند موجب کاهش انعطاف پذیری رگ های خونی شده و قلب برای ارسال خون به سراسر بدن مجبور شود سخت‌تر کار کند. پرکاری تیروئید می تواند موجب ایجاد نیرویی شود که ضربان قلب را تسریع کرده و فشار خون را افزایش دهد.

مشکلات اجابت مزاج. عملکرد پایین تیروئید می تواند موجب یبوست یا حرکات مکرر روده شود. مدفوع شل و آبکی نیز یک نشانه احتمالی است.

همچنین بخوانید:

عناب و خواص این میوه ناب
زردی یا یرقان چیست ؟
درمان گزش و جای نیش حشرات

چگونگی محافظت از غده تیروئید
سیگار نکشید. دود سیگار حاوی سموم مختلفی بوده و ممکن است بر غده تیروئید تاثیرگذار باشد. به طور خاص، تیوسیانات موجب اختلال در جذب ید می شود که به نوبه خود می تواند تولید هورمون های تیروئید را مسدود کند.

شرایط غده تیروئید را بررسی کنید. همانند یک معاینه پستان، خودمعاینه غده تیروئید می تواند به شناسایی مشکلات بالقوه و به اشتراک گذاشتن سریع‌تر آنها با پزشک کمک کند.

با پزشک خود درباره مصرف مکمل سلنیم صحبت کنید. تیروئید دارای بیشترین تراکم سلنیم در بدن است. میزان بسیار کم سلنیم با کم کاری تیورئید و دشواری در تولید هورمون های تیروئید مرتبط است.

به سطوح پرکلرات ها توجه داشته باشید. پرکلرات ها نمک هایی بی بو و بی رنگ هستند که در آب حل می شوند و می توانند منابع آب را آلوده سازند. سطوح بالای پرکلرات ها می تواند تیروئید را از جذب ید باز دارد که برای ارائه عملکرد درست خود به آن نیاز دارد. اگر به منابع آب خوب و تصفیه شده دسترسی ندارید، آزمایش آلودگی آب به پرکلرات ها ایده خوبی است.

منبع: drkhani

عناب و خواص این میوه ناب

عناب میوه ای کوچک و درعین حال با خواصیت هایی بزرگ

خواص عناب ، ویتامین های عناب ، ارزش غذایی عناب

عناب میوه ی درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا 10 متر نیز می رسد. میوه براق و زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می خورد. میوه عناب هم به صورت تازه مصرف می شود و هم به صورت خشک.

این میوه سرشار از ویتامین C می باشد. در حالت تازه 74/ 36 درصد و در حالت خشک 65 الی 77/71 درصد قند دارد و به همین دلیل از آن در تولید کمپوت و شیرینی استفاده می شود میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری ها دارد.

مکان های پیدایش عناب

عناب از میوه های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه ای دارای موارد استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی است. .

این میوه که می توان درختان آن را از ایران تا هند و جنوب چین و حتی جنوب اروپا پیدا کرد، در هر منطقه ای دارای اسامی مختلفی است. در هند و پاکستان آن را ایناب و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می نامند.

عناب خشک بهتر از عناب تازه است و طبیعت معتدل متمایل به سرد دارد . حرارت بدن را فرو می نشاند و خنک است، عناب تازه مانند میوه های دیگر مصرف می شود و اثر ملین دارد .

حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند : عناب خواب آور است و بی خوابی را برطرف می کند و تب را می برد هسته عناب خواب آور است خستگی شدید را برطرف می کند رشد موی سر را زیاد می کند.

جویدن برگ تازه عناب به دلیل وجود ماده ساپونین در برگها حس چشایی را موقتا مختل می کند و از این خاصیت برای عدم احساس مزه نامطبوع بعضی داروها می توان استفاده کرد .

عناب هم میوه ای خوشمزه است وهم دارویی گیاهی موثری به شمار میرود . این میوه به افزایش وزن بدن کمک میکند ، قدرت ماهیچه ها را زیاد نموده و بنیه بدن را افزایش میدهد .در داروهای چینی این میوه به عنوان ماده ای مقوی در فعال ساختن جگر ودرمان کم خونی استفاده میشود .

تاثیر شگفت انگیز عناب بر روی بدن

1. میوه های خشک شده آرامبخش ،ضد سرطان ،ضر بیماری های تنفسی ،تب بر ،مسکن ، اشتها آور ، بند آورنده خون ومقوی هستند . تصفیه کننده خون بوده و به هضم غذا کمک میکند .عناب در درمان نامرتب بودن ضربان قلب ،خستگی اعصاب ،عرق شبانه وتعرق زیاد بدن استفاده میشوند .

2. عناب بدلیل داشتن لعاب زیاد نرم کننده سینه است

3. ملین است مخصوصا اگر آنرا با آب و یا شیر بجوشانید.

4. عناب آرام کننده اعصاب است .

5. خواب آور است و بیخوابی را برطرف می کند بخصوص هسته عناب خواب آرو است .

6. جوشانده پوست درخت عناب داروی ضد اسهال است .

7. آسم وتنگی نفس را برطرف می کند .

8. ریشه گیاه در درمان سوء هاضمه مفید است .

9. جوشانده ریشه به پودر تبدیل می شود وبرای زخم ها ودمل های کهنه مفید هستند.

10. آب عنا ب با کاهو برای درمان سرطان مفید است برگهای آن بند آورنده خون و تب بر هستند.

11. برگهای آن بند آورنده خون وتب بر هستند .

12. برگهای آن به شکل ضماد در درمان ادرار بندی به کار گرفته میشود.

13. جوشانده عناب برای سرفه و درد سینه و گرفتگی صدا مفید است .

14. برای برطرف کردن ورم چشم ، عناب را به چشم بمالید

15. دستگاه هاضمه را تقویت می کند .

16. حافظه را تقویت می کند .

17. کم اشتهایی را برطرف می کند .

18.کسانی که قند دارند روزی 5 دانه عناب بخورند.

عناب برای چه چیز های دیگری مفید است؟

همچنین بخوانید:

بختک چیست و چگونه رخ میدهد
زردی یا یرقان چیست ؟
درمان گزش و جای نیش حشرات

برخی خواص دیگر عناب

در کم فشاری خون و نازایی مفید است.

عناب آرامش بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می کنند.

اگر با کره خورده شود از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند

خاصیت ضد میکروبی دارد.

چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات می شود.

استفاده از مغز میوه در زخم ها و بریدگی ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن ها می شود.

به دلیل محتوای فلور در استحکام دندان ها موثر است.

ارزش تغذیه ای

این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. چربیکمی دارد. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی درمیوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمایند.

عناب و دستگاه گوارش

عناب در زمان ابتلا به اسهال می تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید. میوه خشک رسیده به عنوان ملین می باشد. حتی تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می برند توصیه می شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند. عناب تقویت کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تأثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است

منبع : https://hamechitamam.blogsky.com/1394/10/22/post-1/

به بدن دلخواه خود برسید

به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستید ؟

رژیم های لاغری به شما نتیجه ای نمی دهند؟

شکستن قوانین نیز می تواند روش خوبی در کاهش وزن باشد. برای اینکه راه تقلب در کاهش وزن را به شما نشان دهیم، مجموعه ای از قوانین کاهش وزن را گرد آورده ایم.

Image result for Diet

رژیم لاغری چیست؟
این روش تغذیه برای سلامتی افراد چاق لازم و حیاتی است ولی می تواند برای افراد معمولی خطرناک باشد. اینکه چه کسی باید رژیم لاغری بگیرد را پزشک یا متخصص تغذیه مشخص می کند.وزن یک سوم افرادی که برای کاهش وزن رژیم می گیرند، فقط چند هفته بعد از قطع رژیم، بیشتر از وزن قبل می شود. همچنین تجربه نشان داده است در رژیم های خیلی سفت و سخت که با ترکیب غیرعادی غذاها باعث می شوند فرد در مدت کوتاه وزن کم کند، این احتمال وجود دارد که بعد از مدتی انگیزه برای لاغری اولیه از دست برود و دوباره وزن فرد اضافه شود.

شکستن این قوانین کاهش وزن حقیقتاً به نفع شما است. چیزی نیست که به آن افتخار کنم، اما وقتی دبیرستان می رفتم گاهی در امتحانات از روی دست همکلاسی هایم تقلب می کردم. البته بیشتر اوقات این اتفاق هنگام امتحان ریاضی می افتاد. من از ریاضی متنفرم .اما بر خلاف چشمهایم که موقع امتحان همه جا می چرخید، چیز خوبی از آب درآمدم. حالا یک بزرگسال سالم شاغل هستم و هرگز دستگیر نشده ام.

خوب به اندازه کافی بانمکی کردم. شکستن قوانین نیز می تواند روش خوبی در کاهش وزن باشد. برای اینکه راه تقلب در لاغر شدن را به شما نشان دهیم، مجموعه ای از قوانین کاهش وزن را گرد آورده ایم که، خواهش می کنیم از آنها پیروی نکنید و به جای آن راهکارهایی را به شما یاد می دهیم تا به طرز موثر تری چربی های اضافی را از دست بدهید.

فقط ورزشهایی که موجب افزایش ضربان قلب می شوند، انجام دهید

البته وزش شدید و شرکت در کلاسهای اسپینینگ (دوچرخه ثابت ) باعث افزایش ضربان قلب شما شده و کالری بیشتری در مقایسه با انجام حرکات یوگا می سوزاند، اما باید مطلبی که از نظر علمی اثبات شده درباره ورزشی که سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می دهد، بگویم. چرا حفظ آرامش اینقدر مهم است؟ طبق یک مطالعه درباره نوسان میزان هورمونها و تاثیر آن بر رفتار افراد (Psychoneuroendocrinology) مشخص شده، هرچه میزان کورتیزول بیشتری در بدن شما ترشح شود، شما گرسنه تر و چاق تر خواهید شد.

حرف آخر، برای اینکه تن سالمی داشته باشید، شما نیازدارید، فعالیت داشته باشید و به دور از استرس باشید. پس ورزشهای شدید خود را کنار نگذارید، اما حتماً زمانی مثلاً حداقل یک روز در هفته را هم به حرکات آرامبخش مثل یوگا اختصاص دهید.

Image result for lap band before and after men

دسر نخورید

اگر فکر می کنید که با نخوردن شیرینی و بستنی لاغر می شوید، کاملاً در اشتباهید. کنار گذاشتن همه شیرینی ها یک ذهنیت قدیمی است، خوردن شیرینی در زمانهای تفریح و موقعیتهای اجتماعی مکتب فکری عالی است که، به شما اجازه می دهد شیرینی خورده و از خوردن آن لذت ببرید. دان جکسون بلنتر (Dawn Jackson Blatner) متخصص تغذیه و رژیم درمانی در کتابش با عنوان، رژیم من بهتر از رژیم تو است می گوید، به جای تنها نشستن و شیرینی خوردن از وقت خود استفاده کنید.

سعی کنید به یک کافی شاپ بروید و از شیرینی خود به همراه صرف یک لیوان چای سبز لذت ببرید. اینکار احتمال زیاده روی در خوردن را کم کرده و به شما کمک می کند به شیرینی خوردن به عنوان یک تفریح نگاه کنید.

از مصرف گلوتن پرهیز کنید


ایزابل اسمیت (Isabel Smith) متخصص تغذیه می گوید، عدم مصرف گلوتن (گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می شود) ممکن است مد روز باشد. اما به ندرت کاهش وزن را تضمین می کند. به جای آن سعی در کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده مثل غلات شیرین و بیسکوئیت داشته باشد.

یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات و عاری از غذاهای فرآوری شده به طرز موثرتری به کاهش وزن شما کمک می کند، تا عوض کردن غذاهای گلوتن دار با انواع بدون گلوتن. با این کار مواد مغذی بیشتری هم دریافت می کنید.

باید ورزش شکم انجام دهید تا شکم خوش فرمی داشته باشید

انجام دراز و نشست به امید داشتن شکم خوش فرم مثل خواندن جزوه های اشتباه برای یک امتحان است. ممکن است سخت تمرین کنید، اما تلاش شما بی نتیجه است. مربی افراد مشهور و نویسنده کتاب اینو بخور اونو نخور!، مارک لانگووسکی (Mark Langowski ) در طول ده سال گذشته حتی یکبار هم دراز و نشست انجام نداده، ولی شکم شش تکه خوش فرمی دارد. چطور ممکن است؟ او مدتها پیش دریافته که مهمترین نقش در کاهش وزن قابل مشاهده، در قسمت شکم را رژیم غذایی مناسب دارد.

نکته: اگرچه ممکن است ورزش تاثیر زیادی در کاهش وزن نداشته باشد، اما برای داشتن اندام باریک نیاز به رفتن به باشگاه دارید. سعی کنید روزانه 60 دقیقه ورزش متوسط یا 30 دقیقه ورزش سنگین انجام دهید.


تا یک ساعت پس از بیدار شدن صبحانه بخورید

برای سالها کارشناسان کاهش وزن عقیده داشتند که، بهترین زمان برای خوردن صبحانه حدودا تا یک ساعت پس از بیدار شدن است. به این دلیل که هرچه شما خوردن صبحانه را به تعویق بیاندازید، قند خونتان بالاتر خواهد رفت و برای رفع گرسنگی احتمال اینکه غذای پرکالری و با ارزش غذایی پایین انتخاب کنید، بیشتر خواهد بود.

اما یک موج جدید از تحقیقات پیشنهاد می کند که، زمان خوردن صبحانه را به تعویق بیندازید. تا دوره طبیعی ناشتا بودن را که در واقع از زمان خواب شما شروع می شود، افزایش دهید. چرا؟ وقتی که شما اولین وعده غذایی خود را دیرتر شروع می کنید، به صورت طبیعی زمان کمتری برای خوردن و نوشیدن در طول روز دارید. و طبق یک مطالعه درباره متابولیسم سلولی، استفاده از این روش ممکن است باعث کاهش وزن شود، حتی اگر در طول روز غذای بیشتری مصرف کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، بایستی بین آخرین وعده غذایی شب گذشته و اولین وعده روز بعد، 12 ساعت فاصله باشد.

از مصرف لبنیات پرچرب پرهیز کنید


برای چندین دهه مصرف لبنیات کم چرب یا بدون چربی به جای انواع پرچرب آن توصیه شده است، اما گزارشی از مجله طب تغذیه مبحث متقاعد کننده ای درباره انتخاب لبنیات با کالری بالا دارد. پرفسور جسیکا اسمیت (Jessica Smith ) می گوید، وقتی افراد از محصولات لبنی کم چرب استفاده می کنند، میزان مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهند که، ممکن است منجر به افزایش وزن شود.برای اینکه در زندگی لاغر بمانید، به جای استفاده از لبنیات کم چرب از انواع 2% چربی آن استفاده کنید و مصرف ماست پرچرب را با انواع کم کالری آن جایگزین کنید.

زیاد خود را وزن نکنید


بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه به مراجعین خود توصیه می کنندکه، بیشتر از یک تا دو بار در هفته خود را وزن نکنند. چک کردن بیش از حد وزن تبدیل به یک شکنجه روزانه خواهد شد، کمتر خود را وزن کنید و احتمالاً وزنتان هم کمترخواهد شد. این به نظر منطقی می رسد. اما یافته های دانشگاه کورنل (Cornell University) در سال 2015 نشان می دهند که، دوری از ترازو ممکن است بهترین رویکرد در کاهش وزن نباشد.

طبق نظر دیوید لویتسکی (David Levitsky) سرپرست نویسندگان این مقاله افرادی که روزانه خود را وزن می کنند و نتایج را ثبت می کنند به احتمال بیشتری وزن کم می کنند، به نسبت افرادیکه کمتر خود را وزن می کنند. این روش شما را مجبور می کند نسبت به ارتباط بین خوردن و وزنتان هوشیار باشید. قبلاً تصور می شد که نباید خودتان را روزانه وزن کنید، اما این درست برعکس است. ما تصور می کنیم وزن کردن یک مکانیسم آماده کنند است که، شما را نسبت به غذا هوشیار کرده و شمارا قادر می سازد تا غذاهایی انتخاب کنید که مناسب وزنتان است.


مصرف کربوهیدراتها را کاهش دهید


برخلاف آنچه تا به حال شنیده اید، لازم نیست غذاهای کم کربوهیدارات مصرف کنید تا وزنتان کاهش یابد. کربوهیداراتهای پیچیده مثل حبوبات، سیب، کینوآ یا خاویار گیاهی( نوعی گیاه خوراکی که شبیه غلات است ولی از خانواده اسفناج می باشد، برای افراد دیابتی و کسانی که به پروتئین گندم حساسیت دارند، مناسب است) دشمن شما نیستند، بلکه کربوهیدارتهای ساده و تصفیه شده هستند که باید مراقبشان باشید.

کربوهیدراتهای تصفیه شده به سرعت هضم شده و سطح قند خون را بالا می برد و سبب افزایش احساس گرسنگی می شود، در حالیکه کربوهیدراتهای پیچیده فیبردار به کندی هضم شده سطح قند خون را ثابت نگه می دارند و به کاهش وزن کمک می کنند.


میان وعده مصرف نکنید

برخی رژیمها سیاست سفت و سختی در خصوص نخوردن میان وعده دارند که، اگر صادقانه بگویم دیوانگی محض است!. ریزه خواری در طول روز میزان قند خون را کنترل می کند. وقتی میان وعده مصرف نمی کنید، گرسنه می شوید و غذاهایی انتخاب می کنید که اگر گرسنه نبودید، آنها را انتخاب نمی کردید و همین مانع کاهش وزن شما خواهد شد.

برای انتخاب میان وعده ها به دنبال خوراکیهای سرشار از فیبر، پروتئین یا چربی های سالم باشید. این مواد مغذی همگی به هضم آهسته غذا کمک می کنند و ما را سیر نگه می دارند. مغزها (گردو ، بادام، فندق) سبزیجاب با هوموس ( نوعی پیش خوراک مدیترانه ای که از پوره نخود، روغن زیتون و ارده تهیه می شود) یا یک تکه میوه با کره مغزها ( کره بادام زمینی یا پسته ) مطلوب من هستند.


کالری مصرفی خود را محاسبه کنید


در دوره ای زندگی می کنیم که، به آسانی می توانیم با استفاده از برنامه های موجود محاسبه کنیم که یک تکه نان چند کالری دارد. اما برخلاف سادگی این کار، ثبت هر چیزی که در دهان می گذارید برای همه افراد واقع بینانه نیست، و این امر کاملاً قابل قبول است. اگر شما هم از این دسته افراد هستید. به جای آن که مرتبا محاسبه کنید، به حجم غذای داخل بشقابتان توجه کنید. من به هیچ یک از مراجعینم محاسبه میزان کالری غذایی را پیشنهاد نمی کنم. به جای آن می گویم که 50% از حجم بشقابشان در هر وعده باید از سبزیجات غیر نشاسته ای مثل کلم، بروکلی و هویچ باشد.

با این روش مطمئن می شویم که، میزان مناسبی از فیبر دریافت کرده اند که موجب سیری می شود و وزن آنها را ثابت نگه می دارد. تحقیقات هم این ادعا را تایید می کند. یک مطالعه در دانشگاه یانگ Brigham Young) University College ) نشان داده که زنانی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض خطر افزایش وزن هستند، نسبت به زنانی که این ماده غذایی را کمتر مصرف می کنند و احتمالا، به همین دلیل میزان کالری دریافتی روزانه آنها نیز کمتر است.



همه غذاها را در حد تعادل مصرف کنید


تقریبا، همه افراد این توصیه را شنیده اند که مصرف هرچیز و همه چیز تا زمانی که تعادل رعایت شود، بلامانع است. شکلات هم ؟ حتما. ولی فقط یک تکه کوچک! چیپس؟ آنهم مورد تایید است تا زمانیکه از یک مشت کوچک بیشتر استفاده نشود. اما یک مطالعه در سال 2015 روی 6814 نفر افسانه تعادل را برهم ریخت.

با این نتیجه گیری که امتحان کردن رژیمهای مختلف، در مقایسه با افرادیکه اصلاً رژیمی ندارند، منجر به افزایش وزن و چاقی شکم در بیشتر موارد می شود.

کیسی جورک (Cassie Bjork) متخصص تغذیه توضیح می دهد، اگرچه به نظر وحشتناک می رسد که غذاهایی را که دوست دارید، باید کاملاً کنار بگذارید.خوردن همه چیز در حد تعادل تقریباً کاری غیر ممکن است. خصوصاً غذاهایی که مواد اعتیاد آور مثل شکر دارند. به احتمال زیاد بارها وبارها به سراغ آنها می روید و بیشتر و بیشتر می خورید که باعث کندی روند کاهش وزن شما خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که غذاهایی را که موجب افزایش میل شما می شود و دلتان می خواهد بیشتر از آنها بخورید را کاملاً حذف کنید.



از مصرف زرده تخم مرغ پرهیز کنید


زرده بخوریم یا نخوریم؟ این سوالی قدیمی است! در مورد تخم مرغ خبرهای مبهمی به ما رسیده است. خوش به حال دوستداران املت، کمیته تعیین کننده راهنمای رژیم های غذایی در سال 2015 تکلیف را روشن کردند، وقتی آنها دریافتند که بواسطه مطالعات متعدد اثبات شده که مصرف لبنیات کم چرب تاثیرناچیزی در کاهش میزان کلسترول خون افراد دارد و توصیه خود را در این زمینه اصلاح کردند. پس دلیلی وجود ندارد که برای زرده هم همین کار را نکنند. زرده دارای ماده ای است به نام کولین که با چربی مبارزه می کند، پس انتخاب یک تخم مرغ کامل می تواند به لاغر شدن شما کمک کنید.

Image result for Diet


فقط آب بنوشید


حالاکه آبمیوه را کنار گذاشته اید، آبرسان شماره 1 شما آب است، و خیلی هم عالی است! اما اگر فکر می کنید آب معدنی تنها نوشیدنی دوستدار کاهش وزن است، کاملاً در اشتباهید. در حقیقیت قهوه و چای تلخ هر دو کالری ناچیزی دارند که، می تواند کاهش وزن شما را تسریع کند و همینطور باید از محتوای کافئین آن که از بین برنده اشتها است،سپاسگزار بود.اما از تمام نوشیدنیهایی که در کافی شاپها می توانید انتخاب کنید،قطعاً چای سبز جایگاه ویژه ای دارد.این نوشیدنی آسیایی حاوی ماده ای به نام کاتچین (catechins) است.یک نوع آنتی اکسیدان که نشان داده شده، در کاهش چربی شکم موثر است. پس ادامه بدهید و از فنجان دوم هم لذت ببرید.


ورزشهای هوازی الزامی است


اگر می خواهید چربی بسوزانید و وزن کم کنید، ساعتها ماندن روی تردمیل بهترین شانس شمانیست. شما برای سوزاندن چربی به ماهیچه نیاز دارید . چندین ساعت ماندن روی ترد میل یا دوچرخه ثابت، اشتهای شما را زیاد می کند و باعث سوزاندن توده ماهیچه شما می شود که، به مرور زمان متابولیسم را کاهش داده و کاهش وزن را مشکل تر می کند. پس به جای آن چه کار باید کرد؟

لانگوفسکی می گوید، 2 تا 3 بار درهفته به مدت 20 تا 30 دقیقه تمرینات هوازی انجام دهید و بقیه روزهای هفته روی تمرینهای قدرتی تمرکز کنید.

همچنین بخوانید:

مکمل‌های روغن ماهی را فراموش کن!
تاثیر خوردنی‌های گیاهی بر سلامت
تغذیه‌ی مناسب برای پیشگیری از کرونا

رژیم غذایی متنوع داشته باشید

خوردن چیزهای مختلف در طول روز به شما این اطمینان را می دهند که رنج وسیعی از مواد مغذی را مصرف می کنید، اما همچنین ممکن است تلاشهای شما برای داشتن شکمی صاف را بی اثر کنند. انتخاب، دشمن کاهش وزن است. اگر انتخابهای متعددی در اختیار داشته باشید، احتمال اینکه تحت تاثیر قرار بگیرد و طبق عادت راحت ترین و ناسالم ترین غذا را انتخاب کنید زیاد است.

به جای این، چند غذای سالم که به نظرتان خوشمزه است را انتخاب کنید و در طول هفته همانها را تکرار کنید. هفته بعد چند غذای جدید انتخاب و آن غذا ها را تکرار کنید. این کار خوردن را آسانتر می کند، زیرا برنامه ریزی، خرید و آشپزی را ساده تر می کند. یکنواختی کسل کننده است، اما خوشمزه است!.

Image result for Diet

از چربی بترسید

در دهه نود طرفداران غذاهای سالم چربی را به عنوان دشمن اصلی سایز دور کمر خود می دانستند. باور رایج در آن زمان این بود که چربی شما را چاق می کند. اما ما از دورانی که شیرینهای کم چرب غذای سالم به حساب می آمده اند راه درازی طی کرده ایم . در واقع امروزه کارشناسان تغذیه نمی توانند از توصیه این ماده غذایی دست بردارند.

چربی بخورید!. چربی برای سلامت مغز و پوست فوق العاده است. ضد التهاب است و باعث سیری می شود و کاهش وزن را تسریع می کند. خوراکی هایی مثل مغزها ( بادام، گردو، فندق)، کره مغزها، دانه ها، آووکادو، روغنهای سالم و ماهی های چرب واقعاً مطلوب هستند، چرا که کمتر احساس گرسنگی می کنید و با مصرف آنها کالری کمتری دریافت می کنید. حتماً از آنها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.
منبع : goonagoon95

زردی یا یرقان چیست ؟

واژۀ زردی یا یرقان به تغییر رنگ پوست و همچنین تغییر رنگ صلبیۀ چشم‌ها (سفیدی چشم) به زرد کمرنگ اطلاق می گردد. در عین حال نیز ممکن است این شرایط مایعات بدن را نیز شامل حال خود قرار داده و به رنگ زرد برگرداند.

واژۀ زردی یا یرقان (Jaundice) به تغییر رنگ پوست و همچنین تغییر رنگ صلبیۀ چشم‌ها (سفیدی چشم) به زرد کمرنگ اطلاق می گردد. در عین حال نیز ممکن است این شرایط مایعات بدن را نیز شامل حال خود قرار داده و به رنگ زرد برگرداند. این بیماری همچنین بانام یرقان ( Icterus) شناخته می‌شود.

رنگ پوست و صلبیۀ چشم‌ با توجه به سطح بیلی‌روبین متفاوت است. بیلی‌روبین از عوامل رنگ زرد صفراوی است که از شکست و تجزیهٔ طبیعی هموگلوبین حاصل می‌شود و عامل رنگ زرد ادرار و رنگ قهوه‌ای مدفوع است. سطح مناسب بیلی‌روبین زردرنگ و سطح بالای آن به رنگ قهوه‌ای پدیدار می‌شود. مطابق آمار ، فقط در ایالات متحده به طور تقزیب 60 درصد از کودکان تازه متولد شده به زردی مبتلا هستند و متاسفانه آمار دقیقی از شرایط کودکان در ایران در دست نمی باشد. بااین‌حال زردی در همهٔ سنین و درواقع براثر بیماری‌های زمینه‌ساز رخ می‌دهد. اغلب اوقات زردی حاکی از مشکل کبدی یا مجرای صفرا است.

علت ابتلا به زردی یا یرقان:
همان گونه که اشاره گردید ، زردی زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند فرآیند بیلی‌روبین سازی را به‌درستی انجام دهد. بیلی‌روبین به عنوان پسماند، پس از خروج آهن از خون ایجاد می‌شود.کبد مواد زائد را از خون خارج می‌کند. با ورود بیلی‌روبین به کبد مواد شیمیایی دیگری به آن متصل می‌شوند و ماده‌ای بانام بیلی‌روبین کونژوگه تولید می‌شود.بدن با تولید صفرا که مایعی گوارشی است ، زمینه ساز ورود بیلی­روبین کونژوگه به صفرا شده ، که سپس از بدن خارج می‌شود. این نوع بیلی‌روبین باعث رنگ قهوه‌ای مدفوع می‌شود. اگر میزان بیلی‌روبین افزایش یابد ممکن است به بافت‌های مجاور نفوذ نماید که افزایش بیلی‌روبین خون را به­دنبال دارد و سبب زردرنگ شدن پوست و سفیدی چشم‌ها میگردد.

عوامل خطرزا در زردی یا یرقان:
زردی غالباً در اثر بیماری‌های زمینه‌ساز که سبب افزایش تولید بیلی‌روبین یا مانع از دفع آن توسط کبد می‌شود رخ میدهد. هر دو باعث ورود بیلی‌روبین به بافت می‌شوند. حال این بیماریهای زمینه ساز کدامند ؟

بیماری‌های زمینه‌ای که باعث بروز زردی می‌شوند عبارت‌اند از:

• التهاب حاد کبدی: این وضعیت توانایی کبد برای درهم آمیختن یا ترشح بیلی‌روبین را تحت تأثیر قرار دهد و سبب افزایش تولید بیلیروبین میگردد.

• التهاب مجرای صفرا: این التهاب ممکن است با جلوگیری از ترشح صفرا و درنتیحه عدم خروج بیلی‌روبین زمینه ساز بروز زردی شود.

• انسداد مجرای صفرا: مانع از دفع بیلی‌روبین می‌شود.

• کم‌خونی همولیتیک: هنگامیکه تعداد زیادی از گلبول‌های قرمز تجزیه می‌شوند، تولید بیلی‌روبین افزایش می‌یابد.

• سندرم ژیلبرت: یک بیماری ارثی که توانایی آنزیم‌ها در دفع صفرا را کاهش می‌دهد.

• کلستاز: که در آن جریان صفرا از کبد قطع می‌شود. صفرای حاوی بیلی‌روبین کونژوگه دفع نگشته و درون کبد باقی می‌ماند.


بیماری‌های نادر دیگری که سبب بروز زردی یا یرقان می‌شوند:

• سندرم کلیگلر-نجار: یک بیماری ارثی که در آن آنزیم‌هایی که عامل فرآوری بیلی‌روبین هستند کاهش می‌یابند.

• سندرم دوبین جانسون: گونۀ ارثی زردی مزمن که مانع از ترشح بیلی‌روبین کونژوگه از سلول‌های کبد می‌شود.

• شبه زردی (pseudojaundice): گونۀ بی‌خطر زردی است که در این بیماری زرد شدن پوست ناشی از افزایش بتاکاروتن است و نه بیلی‌روبین. این بیماری اغلب ناشی از مصرف مقدار زیادی هویج، کدوتنبل یا خربزه است.

* عوارض بیماری زردی یا یرقان :
گاهی اوقات خارش همراه با زردی به‌قدری شدید است که بیماران پوست خود را خراشیده و خونین نموده و دچار بی­خوابی یا در موارد حاد حتی دچار افکار خودکشی می‌شوند. عوارض بیماری در اغلب اوقات ناشی از بیماری های زمینه ساز است و فقط نشانه ها و عوارض بیماری زردی نیست.جهت روشنتر شدن موضوع این گونه اشاره نماییم که اگر زردی ناشی از انسداد مجرای صفرا باشد، ممکن است سبب خونریزی غیرقابل‌کنترل شود. علت آن است که انسداد سبب کاهش ویتامین­های موردنیاز برای لخته شدن خون می‌شود.

انواع بیماری زردی یا یرقان :
رویهم رفته زردی دارای 3 گونه است:
- زردی هپاتوسلولار ( Hepatocellular jaundice) که براثر بیماری یا آسیب کبد رخ می‌دهد.

- زردی همولاتیک (Hemolytic jaundice) براثر همولیز(خون کافت : جزیه یا انهدام گویچه‌های سرخ به نحوی که هموگلوبین در محیطی که یاخته‌ها در آن غوطه‌ورند آزاد شود گویند .) یا افزایش تجزیۀ گلبول‌های قرمز و درنتیجه افزایش تولید بیلی‌روبین ایجاد می‌شود.

- زردی ناشی از انسداد (Obstructive jaundice) درنتیجۀ انسداد صفرا رخ می‌دهد؛ که مانع از خروج بیلی‌روبین از کبد می‌شود.

نشانه ها و عوارض زردی یا یرقان :
نشانه های رایج زردی عبارت است از:

• تغییر رنگ پوست و صلبیۀ چشم‌ها به زرد کمرنگ که معمولاً از سر شروع‌شده و سپس در بدن ظاهر می‌شود.

• مدفوع کمرنگ

• تیرگی ادرار

• خارش

نشانه های همراه با زردی ناشی از کاهش سطح بیلی‌روبین شامل موارد زیر است:

• خستگی

• درد شکمی

• کاهش وزن

• استفراغ

• تب

• مدفوع کمرنگ

• تیرگی ادرار


روشهای درمانی زردی یا یرقان :
درمان زردی به علت بیماری زمینه‌ساز وابسته است. در درمان زردی علت بیماری را در عوض نشانه ها در نظر گرفته می گیرند.

روشهای زیر در درمان زردی یا یرقان بکار می‌رود:

• زردی ناشی از کم‌خونی را می‌توان با افزایش آهن خون به‌صورت مصرف مکمل آهن یا افزایش مصرف موادغذایی غنی از آهن درمان نمود.

• درمان زردی ناشی از هپاتیت نیازمند داروهای ضدویروس یا استروئیدی است.

• پزشک می‌تواند زردی ناشی از انسداد را با جراحی و برطرف کردن انسداد درمان کند.

• اگر زردی در اثر مصرف دارو ایجادشده است، برای درمان می‌توان داروی دیگری را جایگزین کرد.

پیشگیری از بروز بیماری زردی یا یرقان :
زردی با عملکرد کبد در ارتباط است. حفظ سلامتی این عضو حیاتی بسیار مهم است که با رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و عدم مصرف الکل بیش از مقدار توصیه‌شده می‌توان سلامتی آن را تضمین نمود.

تشخیص بیماری زردی یا یرقان :
پزشکان به‌منظور تشخیص و تأیید سطح بیلی‌روبین پیشینۀ بیمار را بررسی و او را معاینه می‌کنند. همچنین شکم را ازنظر وجود تومور و کبد را ازنظر سفتی بررسی می‌کنند.سفتی کبد نشانگر سیروز یا اسکار کبدی است. کبد بی‌نهایت سخت نیز نشان‌دهندۀ سرطان است.انجام چندین آزمایش ابتلا به زردی را تأیید می‌کند. آزمایش اول تست عملکرد کبد است تا مشخص شود آیا کبد به‌درستی عمل می‌کند یا خیر.اگر نتوان علت را تشخیص داد ، جهت بررسی سطح بیلی‌روبین و ترکیب خون آزمایش خون را پیشنهاد می گردد؛ که شامل موارد زیر است:

• آزمایش بیلی‌روبین: سطح بالای بیلی‌روبین غیر کونژوگه نسبت به بیلی‌روبین کونژوگه نشانگر زردی همولیتیک است.

• آزمایش قند خون ناشتا (FBC) یا شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC): در این آزمایش سطح گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

• آزمایش هپاتیت A، B و C: در این آزمایش نوع عفونت کبد مشخص می‌شود. درصورتی‌که بیمار مشکوک به انسداد باشد، پزشک ساختار کبد را بررسی خواهد کرد. در این موارد از عکس‌برداری از جمله‌ام آر آی، سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی استفاده می‌شود.

همچنین ممکن است پزشک کلانژیوگرافی آندوسکوپیک عقب‌گرد (ERCP) را انجام دهد؛ که ترکیبی از آندوسکوپی و تصویربرداری با اشعۀ ایکس است. بیوپسی کبد نیز التهاب، سیروز، سرطان و کبد چرب را نشان خواهد داد. برای انجام بیوپسی یا بافت‌برداری یک سوزن برای برداشتن نمونۀ بافت به کبد فرستاده می‌شود. سپس نمونه زیر میکروسکوپ بررسی خواهد شد.
همچنین بخوانید:

مکمل‌های روغن ماهی را فراموش کن!
تاثیر خوردنی‌های گیاهی بر سلامت
تغذیه‌ی مناسب برای پیشگیری از کرونا

سطح بیلی‌روبین چیست ؟
سطح بیلی‌روبین به‌وسیلۀ آزمایش خونی بانام تست بیلی‌روبین مشخص می‌شود که در آن سطح بیلی‌روبین کونژوگه یا بیلی‌روبین غیرمستقیم اندازه‌گیری می‌شود. این دو عاملِ شروع زردی هستند. سطح بیلی‌روبین برحسب میلی‌گرم بر دسی لیتر (mg/dl) است. مقدار بیلی‌روبین در بزرگ‌سالان و کودکان بین 0.3 و 0.6 میلی‌گرم بر دسی لیتر است. تقریباً 97 درصد نوزادانی که بعد از 9 ماهگی بارداری متولد می‌شوند سطح بیلی‌روبین پایین‌تر از 13 میلی‌گرم بر دسی لیتر دارند که اگر بالاتر از این مقدار باشد نیازمند بررسی بیشتری است.این مقادیر ممکن است در میان آزمایشگاه‌ها متفاوت باشد. مقادیر بالاتر از سطح نرمال نیازمند درمان است.

زردی در نوزادان :
زردی یکی از بیماری‌های رایج در کودکان تازه متولدشده است. تقریباً 60 درصد نوزادان دچار زردی می‌شوند که ابتلا به آن در نوزادان نارسی که پیش از 37 هفتگی بارداری متولد می‌شوند 80 درصد است.این نوزادان اغلب نشانههای بیماری را طی 72 ساعت از تولد نشان می‌دهند.

در بدن نوزادان گلبول‌های قرمز دائماً تجزیه و جایگزین می‌شوند و سبب تولید بیلی‌روبین بیشتری می‌شود. همچنین کبد نوزادان به دلیل آن‌که کاملاً رشد نکرده است قادر نیست بیلی‌روبین را کاملاً از خون دفع کند.معمولاً علائم طی 2 هفته و بدون معالجه برطرف می‌شود. بااین‌حال در نوزادانی که سطح بیلی‌روبین بالایی دارند به تزریق خون یا نوردرمانی نیاز است.

در این موارد درمان بسیار حیاتی است؛ چون زردی در آن‌ها ممکن است منجر به کرن‌ایکتروس( kernicterus) شود؛ که نوع نادری از آسیب دائمی مغز می باشد.


منبع: pezeshkyemrooz

درمان گزش و جای نیش حشرات

ورم ناشی از نیش حشرات، مشکلی شایع اما در اغلب موارد بی‌خطر است. تورم و التهاب نیش حشرات معمولاً طی چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد؛ اما گاهی اوقات می‌تواند خطرناک و جدی باشد و باعث واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) شده و یا بیماری‌های جدی مانند لایم و مالاریا را گسترش دهد.

حشراتی که نیش می‌زنند یا باعث گزش می‌شوند عبارتند از: زنبور، زنبور سرخ، زنبورعسل، خرمگس، کنه، پشه، کک، ساس، عنکبوت و مگس ریزه.
حشرات با ایجاد سوراخی در پوست شما، از آن تغذیه می‌کنند. اغلب آن‌ها با گزش، از طریق تزریق زهر خود به داخل پوست افراد، از خود دفاع می‌کنند.

علائم گزش یا نیش حشرات
هنگامی که یک حشره نیش می‌زند، بزاق خود را خارج می‌کند که می‌تواند باعث شود پوست اطراف محل نیش، قرمز و متورم و دچار خارش شود.
سم ناشی از نیش حشرات، غالباً باعث ایجاد تورم، خارش و قرمزی شده که می‌تواند دردناک باشد، اما در بیشتر موارد بی‌ضرر خواهد بود. ناحیه آسیب‌دیده معمولاً برای چند روز دردناک بوده و دچار خارش می‌گردد.
شدت نیش و گزش، بسته به نوع حشره و حساسیت فرد، متفاوت است. در موارد نادر، ممکن است برخی از افراد یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به نیش یا گزش نشان دهند که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

اگر دچار گزش یا نیش حشرات شدیم، چه کنیم؟
برای درمان گزیدگی یا نیش حشرات:
· اگر هنوز نیش روی پوست هست، آن را پاک کنید.
· ناحیه آسیب‌دیده را با آب و صابون بشویید.
· کمپرس سرد و یا بسته یخ را برای حداقل 10 دقیقه روی محل تورم قرار دهید.
· در صورت امکان، محل تورم را به سمت بالا نگه دارید، این کار به کاهش تورم کمک می‌کند.
· از خاراندن نقطه آسیب‌دیده خودداری کنید تا شانس عفونت را پایین بیاورید.

گاهی ممکن است درد، تورم و خارش چند روز طول بکشد. از داروساز در مورد داروهایی مانند مسکن‌ها، کرم‌های ضدخارش و آنتی هیستامین‌ها، که می‌توانند کمک کنند، سؤال کنید.

حذف نیش
اگر توسط حشره‌ای گزیده شدید و نیش در پوست شما باقی مانده است، باید هرچه سریع‌تر آن را بردارید تا از انتشار بیشتر زهر جلوگیری شود.
اگر چیز دیگری به همراه ندارید، نیش را با استفاده از حاشیه سخت مانند کارت بانکی یا ناخن‌های انگشتان خود به صورت جانبی بکشید.
نیش را با انگشتان یا موچین خود فشار ندهید زیرا ممکن است زهر را پخش کنید.

برداشتن کنه
اگر یک کنه شما را نیش زده و هنوز به پوست شما چسبیده است، در اسرع وقت آن را بردارید تا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری لایم را کاهش دهید.
برای حذف کنه:
· از یک موچین که باعث له شدن کنه نشود و یا ابزار حذف کنه (موجود در فروشگاه‌های حیوانات اهلی) استفاده کنید.
· کنه را تا حد ممکن محکم نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که دهان کنه در پوست باقی نمانده است.
· بدون له کردن کنه به طور پیوسته آن را از پوست بکشید.
· بعد از آن پوست خود را با آب و صابون بشویید، سپس یک کرم ضدعفونی‌کننده را روی پوست اطراف نیش بمالید.
· اگر از ابزار حذف کنه استفاده می‌کنید، دستورالعمل شرکت سازنده را مطالعه کنید.
· از انتهای سیگار روشن، سر کبریت و یا موادی مانند الکل یا ژله نفتی (وازلین) برای دور کردن کنه استفاده نکنید.

تسکین علائم نیش یا گزش حشرات
اگر بعد از نیش یا گزش حشرات، علائم آزاردهنده‌ای دارید، ممکن است روش‌های درمانی زیر به شما کمک کند:
· برای درد یا ناراحتی، از داروهای ضد درد مانند پاراسِتامول یا ایبوپروفن استفاده کنید (به افراد زیر 16 سال نباید آسپرین داده شود).
· برای خارش، در مورد داروهای مناسب از جمله کرم یا لوسیون کروتامیتون، کرم یا پماد هیدروکورتیزون و قرص آنتی‌هیستامین از داروساز سؤال کنید.
· برای تورم، سعی کنید به طور مرتب یک کمپرس سرد یا بسته یخ را در منطقه آسیب دیده قرار دهید، یا از داروساز در مورد روش‌های درمانی دیگر مانند قرص‌های آنتی‌هیستامین سؤال کنید.
اگر این درمان‌ها کمکی نمی‌کند، به پزشک معالج خود مراجعه نمایید. آن‌ها ممکن است داروهای قوی‌تری مانند قرص استروئیدی تجویز کنند.

اگر توسط حشره‌ای گزیده شدید و نیش در پوست شما باقی مانده است، باید هرچه سریع‌تر آن را بردارید تا از انتشار بیشتر زهر جلوگیری شود

درمان خانگی نیش زنبور
گزش زنبور یکی از متداول‌ترین مشکلات در ارتباط با حشرات است. برای درمان خانگی می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:
· عسل: عسل ممکن است در بهبود زخم، درد و خارش کمک کند.
· آلوئه ورا: تسکین‌دهنده پوست و مسکن درد است.
· کرم کالندولا: یک ضدعفونی‌کننده است که برای بهبود زخم‌های جزئی و کاهش تحریک پوستی استفاده می‌شود.
· روغن اسطوخودوس: توانایی ضدالتهابی دارد و می‌تواند به تسکین تورم کمک کند. البته باید این روغن ضروری را با روغن حامل، مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید.
· روغن درخت چای: یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و ممکن است درد نیش زنبور را کاهش دهد. این روغن را هم باید با روغن حامل مخلوط کنید.
· فندق افسونگر: یک داروی گیاهی آزمایش شده و طبیعی برای نیش حشرات و نیش زنبور است و می‌تواند به کاهش التهاب، درد و خارش کمک کند.

چه زمانی به دنبال کمک پزشکی باشید؟
با پزشک عمومی و یا 115 تماس بگیرید اگر:
· نگران گزش یا نیش هستید
· در طی چند روز، علائم بهبود نیافته‌اند و یا بدتر شده‌اند
· شما در دهان یا گلو یا در نزدیکی چشمان دچار گزش یا نیش شده‌اید
· یک ناحیه بزرگ (حدود 10 سانتی‌متر یا بیشتر روی پوست) اطراف محل نیش، قرمز و متورم شده است
· نشانه عفونت زخم مانند چرک یا افزایش درد، تورم یا قرمزی دارید
· شما علائم عفونت پیشرفته‌تر مانند درجه حرارت بالا، تورم غدد و سایر علائم مانند آنفلوانزا را دارید

همچنین بخوانید:
عناب و خواص این میوه ناب
زردی یا یرقان چیست ؟
خواص روغن خراطین

چه زمانی به دنبال کمک اورژانسی باشید؟
اگر شما یا شخص دیگری علائم واکنشی شدید از جمله موارد زیر را تجربه کردید، لازم است خود را به اورژانس بیمارستان برسانید:
· خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس
· صورت، دهان یا گلوی متورم
· احساس بیماری یا مریض بودن
· ضربان قلب سریع
· سرگیجه یا احساس ضعف
· بلع دشوار
· از دست دادن هوشیاری

جلوگیری از نیش و گزش حشرات
اگر در بیرون از منزل کار می‌کنید و یا مرتباً در خارج از منزل فعالیت دارید، مانند کمپینگ یا پیاده‌روی، احتمالاً دچار گزیدگی یا نیش حشرات می‌شوید.
استفاده از دافع حشرات و پوشاندن پوست بدن در هنگام فعالیت در بیرون از منزل، به شما کمک می‌کند تا از نیش و گزش در امان بمانید.
اگر با انواع زنبورها روبرو شدید، دچار وحشت نشوید و به‌آرامی به عقب برگردید. دستان خود را به اطراف تکان ندهید و با دستان خود به آن‌ها ضربه نزنید.

منبع: arakmu.ac

چگونه با بیماران کرونایی مواجه شویم؟


برای همه ما اتفاق افتاده است که برخی از اطرافیانمان به کرونا مبتلا شده اند یا علامت های بیماری در آن ها ظاهر شده است و متاسفانه به دلیل این که ما با این افراد در تماس بوده ایم باید اقدامات بهداشتی برای حفظ سلامت خود و دیگر اطرافیانمان داشته باشیم.
در این مواقع باید افراد فورا علامت های خود را چک کنند.بیماری کووید-۱۹ در بیشتر مواقع دارای علائمی همچون تب، سرفه، تنگی‌نفس، اسهال، استفراغ، از دست‌دادن حس بویایی و چشایی، ضعف، خستگی، بدن‌ درد است، پس باید افراد هرروز تب خود را چک کنند. افراد باید به مدت ۱۴ روز از آخرین روزی که فرد مبتلا را دیدند شروع به چک کردن علائم خود کنند.

اگر فرد مبتلا عضوی از خانواده باشد و با تعداد زیادی از افراد زندگی می‌کند، اعضا خانواده هم باید به مدت ۱۴ روز خود را کاملا قرنطینه کنند. اگر مدت ۱۴ روز بگذرد و علامتی در ما ظاهر نشود، یعنی بیماری نیستیم یا بدون علامت هستیم.
همچنین بخوانید:
قرنطینه شدن افراد
افراد بهتر است حداقل ۱۴ روز بعد از آخرین تماس با فرد مبتلا (درصورت امکان) در خانه بمانند و خصوصا از حضور در مکان‌های شلوغ اکیدا خودداری کنند.
اگر امکان در خانه ماندن (فقط به علت کار‌های ضروری) نیست:در محل کار، جدا از سایر همکاران باشند.حداقل دو متر فاصله را با دیگران حفظ کنند و حتما در محل کار، ماسک بزنند.

دادن تست ویروس کرونا
تست آنتی‌بادی نیازی نیست و ننمی‌توان به نتیجه آن امیدوار بود و این به دلیل تغییر ماهیت ویروس است؛‌ تست مولکولی یا پی‌سی‌آر زمانی باید انجام شود که فرد بالای ۶۰ سال سن داشته است یا دارای بیماری زمینه ای باشد. این افراد تست مولکولی (نه آنتی‌بادی) بدهند تا درصورتی که مثبت شد، برای درمان زودتر با پزشک مشورت کنند.


منبع: ghatreh
123456789
last