تازه های پزشکی

جدیدترین اخبار در زمینه سلامت و پزشکی

درمان گرفتگی بینی نوزاد با آب نمک


دیدن اینکه نوزاد تازه متولد شده تان از گرفتگی بینی رنج می کشد، سخت است اما نه به آن اندازه که برای خود کودک آزاردهنده است. حقیقت این است که کودکان زود به زود دچار گرفتگی بینی می شوند.

شاید شما بخواهید بینی فسقلی و بامزه اش را تمیز کنید اما ندانید چطور باید این کار را انجام دهید. بهترین روش تمیز کردن بینی کودک چیست؟ درست است که اجازه دهیم گرفتگی بینی اش، خود به خود خوب شود؟ اگر می خواهید جواب این سوالات را بگیرید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

دلیل گرفتگی بینی

برخی محرک های بینی وجود دارد که باعث گرفتگی مسیر تنفسی نوزاد از این قسمت می شوند. محرک های گرفتگی بینی معمولا شامل فاکتورهای محیطی می شوند. مانند این موارد:

دود، دود سیگار، دود حاصل از عودهای خوشبو کننده و غیره

گرد و غبار

خز حاصل از حیوانات خانگی یا اسباب بازی ها

عطرها

اسپری های مو

امولوسیون یا رنگ

بخار بنزین

اسپری های آئروسل و غیره

چون مجاری بینی نوزاد باریك است اگر در این مجاری باریك ترشحات مخاطی جمع گردد یا هوای اتاق بیش از اندازه گرم باشد باعث گرفتگی بینی می شود . برای جلوگیری از گرفتگی بینی باید درجه حرارت اتاق كودك مطلوب باشد . بهترین دما حدود 22 درجه است . با روشن كردن یك سماور یا قرار دادن یك دیگ آب روی بخاری می توان رطوبت مناسبی را برای اتاق محیا كرد .

محلول های كلرید سدیم

بهترین محلول شستشوی بینی محلول های كلرید سدیم است كه در داروخانه ها موجود است . آنرا داخل بینی ریخته و با پوآرهای مخصوص تا جایی كه امكان دارد ترشحات را خارج كنید . نباید شیر را داخل بینی بریزید چون شیر بیشتر باعث انسداد می گردد. و باقی ماندن شیر در بینی محیطی مناسبی را برای رشد میكروب ها فراهم می كند .و موجب عفونت های بینی می گردد .


در جریان سرما خوردگی رفع گرفتگی بینی به تسریع در روند بهبودی كمك می كند . بهتر است شستشوی بینی 4 تا 5 بار در روز انجام شود .

استفاده از اسپری های بینی امروزه رایج شده است . هر چند ممکن است این نوع اسپری ها موجب کوجک شدن موقتی پولیپ شوند ولی اثر بخشی کاربرد این داروها تاکنون در مقالات علمی تایید نشده است.

درجه‌ حرارت‌ اتاق‌ نوزاد متناسب‌و مطلوب‌ باشد

چون‌ مجاری‌ بینی‌ نوزادان‌ باریک‌ است‌; اگر در این‌ مجاری‌ باریک‌ترشحات‌ مخاطی‌ جمع‌ گردد و یا اگرهوای‌ اتاق‌ نوزاد زیادتر از معمول‌ گرم‌باشد سبب‌ می‌شود که‌ مخاط بینی‌ نوزادکه‌ در داخل‌ رحم‌ مادر بوسیله‌ مایع‌آمینوتیک‌ مرطوب‌ بوده‌ با تنفس‌ هوای‌گرم‌، خشک‌ شود و ترشحات‌ مخاطی‌نیز خشک‌ و سبب‌ گرفتگی‌ بینی‌ نوزادشود. برای‌ جلوگیری‌ از گرفتگی‌ بینی‌باید درجه‌ حرارت‌ اتاق‌ نوزاد متناسب‌و مطلوب‌ باشد(۲۲ درجه‌ سانتی‌ گراد).و اگر هوای‌ اتاق‌ نیز مرطوب‌ باشد بهترخواهد بود (با جوش‌ آوردن‌ سماوربرقی‌ یا وسایل‌ دیگر می‌توان‌ مقداری‌بخار آب‌ در اتاق‌ نوزاد به‌ وجود آورد).

درمان گرفتگی بینی نوزاد با آب نمک

اگر کودک شما زیر شش ماه سن دارد، سعی کنید چند قطره آب نمک را در هر سوراخ بینی او بریزید سپس می توانید از یک سرنگ برای پاک کردن خلط استفاده کنید.این درمان خانگی ساده با رقیق شدن خلط عمل می کند که به کودک شما کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد و برای نوزادان در تمام سنین مناسب است.

برداشتن خلط و مخاط سفت برای درمان گرفتگی بینی نوزاد

ممکن است متوجه شوید که بینی او پوسته پوسته و یا چسبناک به نظر می رسد، می توانید به تمیز کردن آن کمک کنید تا از گرفتگی بینی جلوگیری کند. شما می توانید آن را با پنبه و آب گرم تمیز کنید.

شیر مادر موثر در درمان گرفتگی بینی نوزاد

یک قطره یا دو قطره در بینی می تواند به رفع گرفتگی کمک کند و سپس اجازه دهید آن را بالا بکشد؛ وقتی که سرش را بلند می کند، بیرون می ریزد، پس می توانید با بالا نگه داشتن سر کودک کار درست را انجام دهید.

درمان گرفتگی بینی کودکان با چای بابونه

این یکی دیگر از راهکارها برای کودکان بزرگ تر است ،برخلاف بزرگ ترها، اگر کودک زیر یک سال سن دارد عسل برایش اضافه نکنید؛ این می تواند حاوی هاگ بتولیسم باشد که تنها می تواند با معده افراد بالغ نابود شود.

استفاده از دستگاه بخور

فکر خوبی است که در خانه یک دستگاه بخور استفاده کنید. دستگاه بخور باعث مرطوب شدن هوای خانه می شود، بنابراین نوزادتان قادر خواهد بود ساده تر نفس بکشد.

همچنین بخوانید:

چطوری بینی نوزادم رو تمیز کنم، چطور از آسپیراتور استفاده کنیم؟

قبل از استفاده آن را با آب داغ شسته و کاملا خشک کنید.

فیلتر آن را پاک کرده و مجدد نصب کنید.

سر‌‌ شیرخوار را به عقب و به سمت راست متمایل کنید. و ابتدا یکی دو قطره سرم یا قطره بینی داخل سوراخ راست بینی بچکانید. بعد سر را به چپ متمایل کرده و همین کار را با سوراخ چپ بینی انجام دهید.

بعد از 30 ثانیه، در اسپیراتور خلائ ایجاد کرده، نوک آسپیراتور را در ورودی بینی قرار داده و با آزاد کردن خلائ به کشیده شدن مخاط از درون بینی به داخل فیلتر کمک کنید.

نوزاد را بلند کرده و مجدد اینکار را انجام دهید تا بینی کاملا تخلیه شود. گوش پاکن را به آب گرم آغشته کرده و داخل بینی را کاملا تمیز کنید.

بعد از هر بار استفاده از آسپیراتور فیلتر آن را جدا کرده و بشویید. شستشو با آب داغ و خشک کردن آن کافی است و نیازی به جوشاندن وسیله نیست.

کی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکنون که می دانید چطوری بینی نوزادم رو تمیز کنم، لازم به ذکر است در صورت مشاهده علایمی نظیر تب، راش‌های پوستی، گرفتگی و پری بینی همراه با ورم پیشانی، چشم‌ها، بینی و حلق، گرفتگی بینی بیش از دو هفته، سختی در تنفس، سختی در تغذیه یا بروز درد و عصبی بودن‌‌ شیرخوار لازم است به متخصص مراجعه کنید.

منبع: darovadarman


[ بازدید : 304 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 7 مرداد 1399 ] [ 14:58 ] [ admin ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]